onsdag 22 april 2015

Katowice, södra Polen...

  
Nu vet jag att kollegorna inte tycker att just en kyrkogård är rätt bild att representera Katowice, men jag gillar den och jag gillar verkligen Katowice! Första besöket var i oktober 2013 då jag var ganska ny i min jobb roll, skulle ner för att besöka kollegor. 
En av kvällarna bjöd de på en guidad promenad runt city och jag föll direkt! Urban spännande miljö! Men det gäller att veta var man ska för att hitta guldkornen! Gammal industristad...! Helt annan karaktär än exempelvis Krakow som jag tidigare besökt. 
Äldre bebyggelse blandad med nytt, en stadskärna som rustas intensivt. Men jag gillar det äldre, slitna mer genuina!  
Stan är inte så stor, men ingår i ett område av flera städer som går i varandra. Jag hoppas på att vid något tillfälle kunna ta lite extra tid och bara kunna strosa runt och njuta! 

Under mitt första besök bodde jag på Qubus Hotel, 27e våningen med en härlig utsikt över stan! 
Men jag var ju helt ny i stan och läget kändes lite vid sidan om.  Gjorde ett besök i hotellets sky bar och var alldeles solo! 
Senare har jag insett att hotellet inte alls ligger så vid sidan om, som känslan var från början. 
Samtidigt hittade jag ett område under den där första rundvandringen som jag fastnade för! 
Intensiv och äldre stadsmiljö! Dessutom på promenadavstånd från kontoret!
Så under mina senare besök har jag valt att bo på Hotel Diament Plaza med det gamla bommade stationshuset som närmaste granne! Har haft turen att få fönster mot gatan och sover gärna med öppet fönster! Då hörs högtalarutropen från den nya stationsbyggnaden längre ned för gatan. 
Det gillar jag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar